Categorii
Interviuri Nr. 8 / Martie-Aprilie 2009

Mihai Butucaru – Comandantul yachtingului românesc

DIN 30 IANUARIE 2009, ARHITECTUL MIHAI BUTUCARU ESTE NOUL PREŞEDINTE AL FEDERAŢIEI ROMÂNE DE YACHTING. O PERSONALITATE PE DEPLIN IMPLICATĂ ÎN LUMEA IAHTINGULUI.

DIN 30 IANUARIE 2009, ARHITECTUL MIHAI BUTUCARU ESTE NOUL PREŞEDINTE AL FEDERAŢIEI ROMÂNE DE YACHTING. O PERSONALITATE PE DEPLIN IMPLICATĂ ÎN LUMEA IAHTINGULUI.

PRIMA SA MARE REALIZARE OBŢINEREA ORGANIZĂRII CAMPIONATULUI MONDIAL DE FLYING DUTCHMAN, LA CONSTANŢA, ÎN ANUL 2010.

E VALABILĂ ŞI ÎN YACHTING URAREA „VÂNT LA PUPA!“, DOMNULE MIHAI BUTUCARU?

Mai mult sau mai puţin; este, mai degrabă, o urare marinărească, la vremea corăbiilor fiind foarte folositor vântul purtător, pentru a naviga către ţintele dorite. În principiu, e valabilă şi în yachting deşi în competiţie, vântul nu poate fi constrâns să urmeze un anumit traseu.

CÂT DE LIMPEZI ŞI LINIŞTITE AŢI GĂSIT APELE ÎN FEDERAŢIE?

Momentan sunt destul de agitate pentru că, din păcate, yachtingul românesc, până în anii ‘90, aflându-se la sfârşitul alfabetului şi, pe deasupra, fiind pretenţios din punct de vedere material şi uman, a fost un sport, mai degrabă tolerat deşi în interbelic era înfloritor, apărând la vremea respectivă multe cluburi ale unor instituţii puternice. Şi, cu toate acestea, în anii ‘80 yachtingul autohton a devenit o prezenţă olimpică.

După ‘90, probabil dintr-o comoditate a celor care s-au ocupat de acest domeniu, lucrurile nu au evoluat foarte mult. A existat, este adevărat, un moment generat de un puseu de entuziasm, în care s-au cumpărat câteva ambarcaţiuni. Chiar şi COR a sponsorizat achiziţionarea unei bărci foarte competitive la momentul acela. Dar, în general, lucrurile au fost necoordonate şi sporadice.

Anul trecut, la cârma federaţiei a apărut o persoană foarte pozitivă pentru ceea ce voiam să se întâmple. A organizat o Balcaniadă în foarte bune condiţii, ba chiar a făcut rost şi de mai mulţi bani de la ANS.

Venind, însă, din afara fenomenului s-a manifestat o anume reticenţă, ceea ce l-a făcut să anunţe, la sfârşitul anului, că nu va mai candida pentru un nou mandat.

DIN PĂCATE, ÎN ROMÂNIA SE UITĂ CA YACHTINGUL ESTE SPORT OLIMPIC ŞI NU NUMAI UN HOBBY DE LUX. DE CE ESTE ATÂT DE PUŢIN MEDIATIZAT?

Dintr-un motiv simplu, plecând de la aceeaşi comoditate la care m-am referit. Nu a interesat pe nimeni. Intenţia noastră este aceea de a rebrendui Federaţia, ba chiar de a o brendui, dacă mă gândesc bine, şi de a ne integra într-un mecanism de promovare.

Vă dau un exemplu: canale TV de sport în lumea asta sau cel puţin în Europa, dedicate în exclusivitate unei discipline, se focalizează pe fotbal şi pe yachting. Atât. Iată cât iubit şi practicat acest sport, în lume. Sunt bani foarte mulţi, băgaţi în fenomen, poate chiar mai mult decât în fotbal. Un sport care traversează oceanul, la propriu şi la figurat, implicând materiale de ultimă generaţie şi tehnologii spaţiale. Sunt curse grele, de traversare, sponsorizate de Louis Vuitton, Volvo, Rolex, Prada etc.

Toată această lume atrage, formând o zonă de elită. Dar este o lume în care poţi avea acces şi te poţi integra foarte bine în măsura în care îi respecţi regulile.

La noi, în momentul în care oamenii cu bani vor face pasul de la maşini foarte puternice, bărci cu motor puternic, către veliere, înţelegând că în elita sporturilor nautice yachtingul cu vele este un vârf, vor intra, de fapt, pe un traseu firesc. Îşi vor cumpăra bărci cu pânze şi lucrurile vor intra pe un făgaş normal.

Până atunci este şi datoria noastră, ca Federaţie, să facem imagine, branding, promovare etc, în mai mare măsură decât anumite VIP-uri care dau interviuri la timona unor ambarcaţiuni.

FUNCŢIONEAZĂ, DE MULT TIMP, CLUBUL REGAL ROMÂN DE YACHTING. ÎN CE MĂSURĂ AR FI PUTUT FACE EL ACEST BRANDING, AL YACHTINGULUI ÎN GENERAL?

Yacht Clubul Regal Român actual este un continuator al vechiului Yacht Club Regal, desfiinţat odată cu abdicarea regelui, şi reînfiinţat în democraţie. Deşi nu foarte vechi, a făcut multe lucruri pozitive: a adunat oameni cu potenţial, a achiziţionat bărci, organizează curse anul trecut câteva, anul acesta şi mai multe. În 2009, sunt prinse în calendarul Federaţiei 14 concursuri de bărci mari dintre care YCR organizează 10 curse, iar Yacht Club Sportiv România, patru. Noi vorbesc de noua conducere a Federaţiei, care are mai puţin de două luni în scaun am încercat să atragem yachtingul mare, acesta fiind viitorul, pe lângă care va creşte şi yachtingul de performanţă. Am mers chiar puţin mai departe şi, dat fiind faptul că în România nu există o federaţie a sporturilor nautice cu motor, am integrat şi clubul Power Marine în cadrul Federaţiei, cel care organizează cursele de Class One, la ambarcaţiuni. Iar faptul că au adus, din cele 10 etape mondiale, una şi în România, mi se pare un lucru extraordinar.

CE V-AŢI PROPUS SĂ FACEŢI, FOARTE REPEDE, LA FEDERAŢIE?

Încercăm să creăm o coerenţă, ceea ce nu se poate face de la o zi la alta. Dacă până acum şedinţele de Birou Federal erau lunare, de când am fost numit, ele se defăşoară o dată pe săptămână, alternativ la Bucureşti şi Constanţa. Sunt enorm de multe lucruri de făcut. Abia acum reuşim să creionăm calendarul competiţional, deşi ar fi trebuit definitivat în octombrie. Apoi, cum spuneam, ne preocupă imaginea. Încercăm să găsim nişte minţi limpezi pe domeniu. Să punem ordine în documentele Fderaţiei ROI, Statut etc. Încerc, de asemenea, să creez o fundaţ ie pe care să se poată construi ulterior. Scopul meu, în acest mandat de patru ani, este să creez o bază coerentă. Apoi să ne pregătim pentru Olimpiadă.

CUM A îNCEPUT DRUMUL DUMNEAVOASTRĂ ÎN YACHTING?

Sunt a treia generaţie în familie. Bunicul meu a făcut yachting, a fost membru al unor cluburi în interbelic, tatăl meu a făcut yachting, a fost şi antrenor. La fel şi mama. Iar eu m-am născut… pe malul lacului, pe lângă bărci.

Am participat în competiţii începând din 1969. În anii ‘70 am fost la campionate europene. În ‘80 am fost la Olimpiadă, apoi, începând din 2004, am participat la toate ediţiile de campionat mondial, ca reprezentant al României, pe banii mei, cu ambarcaţiunea mea.

3 răspunsuri la “Mihai Butucaru – Comandantul yachtingului românesc”

Buna Ziua. As dori sa fim prieteni si sa tinem legatura deoarece si pe mine ma cheama tot Mihai Butucaru. M-as bucura foarte mult daca ati dori sa tinem legatura

As dori sa stiu si eu cum se numeste concursul de la Varna din perioada 24.06.2010-27.06.2010

Mi se pare ciudat faptul ca sunt atat de putini oameni in Ro care stiu macar ce inseamna cu adevarat yachtingul. Multi il vad ca pe un hobby care nu implica niciun fel de efort fizic.
mi-ar placea sa va vad pe un FD in mijlocul marii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *