Categorii
Nr. 7 / Ianuarie - Februarie 2009

Himalaya – Acoperişul lumii

LUMINA CRUDĂ A DIMINEŢII, FILTRATĂ PRIN PEREŢII DE PÂNZĂ AI CORTULUI GALBEN ÎN CARE MĂ AFLAM, ÎMI DĂDEA SENZAŢ IA DE LINIŞTE ŞI CALM

Cuibărit în sacul de dormit, ascultam zgomotele din jur: mormăitul plitei, un clinchet de căni, murmure şi apoi o voce caldă, familiară anunţând că e ora ceaiului. Am scos o mână din sac, am deschis fermoarul cortului cât să văd faţa zâmbitoare a lui Sam. Ador să-mi fie adus ceaiul dimineaţa şi, ieşind din cort, să văd soarele răsărind peste Himalaya.

Am fost împreună cu soţia şi cu cei doi copii, dar şi cu câţiva prieteni, într-o excursie de 8 zile în Himalaya. De la Kathmandu am zburat către Aeroportul Lukla, poarta către Everest. Obiectivele noastre modeste erau să mergem la Namche Bazar, să vedem Everestul şi apoi, mai departe, la Mănăstirea Thami, situată la altitudinea de 4.000 de metri. Compania turistică nepaleză la care rezervasem excursia ne crease un itinerariu special, ghidâ ndu-ne către cele mai bune locuri în care ne puteam odihni.

PRIMA ZI

Lukla Airport, construit de Sir Edmund Hillary la altitudinea de 2840 de metri, este săpat în munte. Aici nu există greşeli, pentru că piloţii ştiu cât de strâmtă este zona în care trebuie să aterizeze – la unul dintre capetele pistei este o fortăreaţă de stâncă, la celălalt capăt… nimic. La Lukla am fost întâmpinaţi de şerpaşi, care ne-au pregătit micul dejun înainte de a pleca în prima zi de călătorie. Grupul era format dintr-un şef, doi bucătari, şapte asistenţi bucătari, cinci ghizi asistenţi, patru cărăuşi, 10 capre şi doi căprari. Şerpaşii ştiu care sunt pericolele răului de înălţime pentru cei care nu sunt aclimatizaţi pe deplin, aşa că excursia la Namche Bazar se face în două zile. Prima noapte am petrecut-o la Phakding, situat la o altitudine mai mică decât Lukla, iar în cea de-a doua zi a urmat lunga pantă către Namche Bazar.

Drumul către Phakding este o cărare de-a lungul râului Dudh Koshi, pe care îl şi traversează pe podeţe suspendate. Nu există dumuri pavate, automobile, trenuri sau autobuze. Toată lumea merge pe jos şi toate bagajele se cară în spate. Marcajul ne poartă prin sătucuri mici, unde oamenii trăiesc din roadele pământului sau din serviciile oferite vizitatorilor. Ceainăriile oferă un moment de popas drumeţilor care merg singuri sau doar cu un ghid. Până să ajungem la Phakding, corturile fuseseră deja puse, iar ceaiul fierbinte ne aştepta. Am avut parte de omlete, clătite, pizza, pâine caldă, supe, legume, peşte şi carne, prăjituri şi fructe proaspete.

A DOUA ZI

În cea de-a doua zi am urcat la Namche Bazar, la altitudinea de 3440 de metri. Ultimele ore păreau să fie o ascensiune fără sfârşit. Când am ajuns la Namche Bazar ningea ca o binecuvântare. Oraşul, situat într-o despicătură căscată în vârful muntelui, este celebru pentru piaţa sa, unde poţi cumpăra orice, de la morcovi şi apă, până la încălţăminte şi whisky.

A TREIA ZI

Următoarea zi a fost una de odihnă, şi – după o vizită la piaţă – ne-am căţărat pe un deal de unde puteam zări cel mai înalt loc de pe planetă – Everestul. În spate, armata nepaleză ne urmărea, fără interes, ca un avertisment tăcut, venit din vremurile tulburi traversate de o ţară înghesuită între China şi India.

A PATRA ZI

În ziua următoare am urcat către Thami, până la 3.800 de metri, crezând – ce greşală – că va fi un drum uşor. Am continuat apoi până la 4000 de metri, pentru a vedea mănăstirea, o construcţ ie tăcută, lipsită de inspiraţie.

FINAL DE CURSĂ

De la Thami am început coborârea, iar trei zile mai târziu mergeam din nou pe străzile din Lukla, fiind salutaţi din toate părţile cu „Namaste”, de către comercianţii zâmbitori. Eram obosiţi, nebărbieriţi, neîngrijiţi, dar extrem de împliniţi. Am trăit opt zile extraordinare, pe cărările din Himalaya şi am ajuns să vedem Sagamartha – Muntele Everest, deasupra întregii lumi.